Τετάρτη, 27 Μαΐου, 2020
Αρχική Άλλα Αθλήματα Μηχανοκίνητος Άιρτον Σένα: Η «καταραμένη» Πρωτομαγιά του 1994 (vids)

Άιρτον Σένα: Η «καταραμένη» Πρωτομαγιά του 1994 (vids)

Τι και αν έχουν περάσει 26 ολόκληρα χρόνια από τον θάνατο του, ο Άιρτον Σένα συνεχίζει να μνημονεύεται μέχρι και σήμερα για τα όσα κατάφερε να πετύχει στην καριέρα του ως οδηγός της Formula 1. Όλοι λίγο πολύ γνωρίζουν την ιστορία του ή έστω ένα μέρος της με αποκορύφωμα το μοιραίο δυστύχημα της 1ης Μαΐου του 1994 στην πίστα της Ίμολα.

Καριέρα σας παραμύθι…

Ο Άιρτον Ντα Σίλβα Σένα, όπως ήταν το πλήρες ονομά του, γεννήθηκε στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας, στις 21/3/1960. Πρώτη φορά βρέθηκε πίσω από το τιμόνι σε ηλικία μόλις τεσσάρων ετών, σε ένα καρτ, δώρο του πατέρα του. Σε ηλικία 13 ετών ξεκίνησε να συμμετέχει σε αγώνες καρτ, ως αντίπαλος αρκετά μεγαλύτερων και σαφώς πιο έμπειρων οδηγών. Στην πρώτη του συμμετοχή κατάφερε να πάρει, άλλωστε, την πρώτη pole position. Το 1977, σε ηλικία 17 ετών κατέκτησε το πρωτάθλημα καρτ Νοτίου Αμερικής, ενώ την ίδια χρονιά αναδείχθηκε δεύτερος στο αντίστοιχο παγκόσμιο.

Το 1983 έκανε το μεγάλο βήμα στην καριέρα του. Μετά από δοκιμές στα σασί των Williams και McLaren, οι άνθρωποι τα Toleman πόνταραν πάνω του και του εμπιστεύτηκαν μια θέση για το μονοθέσιό τους, στο παγκόσμιο πρωτάθλημα του 1984. Στην πρώτη του σεζόν, στο Μονακό, κατάφερε ν’ ανέβει για πρώτη φορά στο βάθρο (2η θέση) και ολοκλήρωσε το πρωτάθλημα ένατος, με 13 βαθμούς.

Το ταλέντο του και οι επιδόσεις του ήταν τέτοιες που αποτέλεσαν «διαβατήριο» για τη μεταγραφή του στη Lotus. Το 1985, στο Εστορίλ, κατέκτησε την πρώτη θέση υπό βροχή, «ρίχνοντας» σχεδόν σε όλους ένα γύρο. Με τη Lotus κατέκτησε δύο φορές την τέταρτη θέση και μία φορά αναδείχθηκε τρίτος στην τελική κατάταξη.

Το 1988 μεταγράφηκε στη McLaren-Honda, έχοντας ως ομόσταυλο του τον δύο φορές παγκόσμιο πρωταθλητή, Άλεν Προστ. Από την πρώτη μέρα της κοινής τους παρουσίας στο γκαράζ ξεκίνησε η μεταξύ τους κόντρα, η οποία αποτέλεσε για τον Τύπο της εποχής τεράστιο θέμα με καθημερινά… επεισόδια. Ο Βραζιλιάνος απέδειξε, οδηγώντας το εξαιρετικό, για τα δεδομένα της εποχής, μονοθέσιο της McLaren ότι έχει όλα τα φόντα για να κατακτήσει τον τίτλο. Έτσι και έγινε, κάτι το οποίο, φυσικά, δεν άρεσε στον Γάλλο…

Το 1989 ο «πόλεμος» μεταξύ των δύο οδηγών της McLaren είχε ως αποτέλεσμα την αποχώρηση του Προστ (για τη Ferrari) από την ομάδα, αφού, όμως, προηγουμένως είχε κατακτήσει τον τίτλο.

Το 1990 και το 1991 ο Βραζιλιάνος αναδείχθηκε εύκολα παγκόσμιος πρωταθλητής, με τον Γάλλο να γκρινιάζει δημόσια για το μονοθέσιο που του είχαν «στήσει» οι Ιταλοί.

Το 1992 αναδείχθηκε τέταρτος, μετά τους Νάιτζελ Μάνσελ, Ρικάρντο Πατρέζε και Μίκαελ Σουμάχερ, ενώ το 1993 κατέκτησε τη δεύτερη θέση – και πάλι – πίσω από τον Άλεν Προστ και μπροστά από τον ανερχόμενο, τότε, Μίκαελ Σουμάχερ.

Το 1994 ο Σένα ρίσκαρε και αποφάσισε να μεταπηδήσει στην Williams, με την οποία μόνο καλά δεν ξεκίνησε η χρονιά. Δύο εγκαταλείψεις σε ισάριθμους αγώνες είχε ο Βραζιλιάνος, ενώ ο τρίτος ήταν και ο τελευταίος του…

Το μοιραίο ατύχημα

Παρά τα προβλήματα που αντιμετώπιζε ο Σένα συνέχιζε με τη Williams. Την Πρωτομαγιά του 1994 ήταν προγραμματισμένο το Grand Prix του Σαν Μαρίνο στην πίστα της Ίμολα. Από τα δοκιμαστικά υπήρχε η αίσθηση πως κάτι κακό πρόκειται να γίνει σε εκείνο τον αγώνα. Αρχικά ο Ρούμπενς Μπαρικέλο είχε ένα σοβαρό ατύχημα με το μονοθέσιό του και στη συνέχεια η τελευταία προειδοποίηση ήρθε από τον θάνατο του Ρόλαντ Ράτζενμπεργκερ.

Συγκεκριμένα ο Αυστριακός συγκρούστηκε με μεγάλη ταχύτητα εκτός πίστας με αποτέλεσμα να χτυπήσει σοβαρά στον αυχένα πριν αφήσει την τελευταία του πνοή. Βλέποντας τα δύο συμβάντα ο Άιρτον Σένα δεν έκρυψε την ανησυχία του για την έκβαση του επερχόμενου αγώνα. Μάλιστα ο γιατρός που εξέτασε τον νεκρό είπε στον Βραζιλιάνο: «Έχεις γίνει πρωταθλητής τρεις φορές. Είσαι ο πιο γρήγορος οδηγός στον κόσμο. Γιατί δεν τα παρατάς, να τα παρατήσω κι εγώ και να πάμε για ψάρεμα;» Ο Σένα όμως του απάντησε: «Δεν μπορώ να τα παρατήσω».

Έτσι ο τρεις φορές παγκόσμιος πρωταθλητής μπήκε για τελευταία φορά στο μονοθέσιο του. Στον έβδομο γύρο και ενώ οδηγούσε την κούρσα έχασε τον έλεγχο στην στροφή Ταμπουρέλο και με 300 περίπου χλμ./ώρα έπεσε πάνω σε τοίχο. Αμέσως το ιατρικό επιτελείο της πίστας έσπευσε να βγάλει από το λαβωμένο μονοθέσιο της Williams τον Σένα την ίδια ώρα που όλοι κοιτούσαν με κομμένη την ανάσα το ατύχημά του.

Ο Σένα εισήχθη στο νοσοκομείο αλλά λίγες ώρες μετά ανακοινώθηκε ο θάνατός του. Η απώλεια του 34χρονου οδηγού ήταν αβάσταχτη για τους φίλους της ταχύτητας αλλά κυρίως για τους συμπατριώτες του, οι οποίοι τον λάτρευαν σαν Θεό. Δεν είναι τυχαίο που η κυβέρνηση της Βραζιλίας κήρυξε τη χώρα σε τριήμερο πένθος, ενώ το πλήθος στην κηδεία του ξεπέρασε τα τρία εκατομμύρια.