Ρεάλ Μαδρίτης: Από τη χρεοκοπία στο εμπορικό σήμα δισεκατομμυρίων δολαρίων


Μοιράσου το άρθρο

Η άνοδος της Ρεάλ Μαδρίτης από την παραλίγο πτώχευση στην πιο πολύτιμη αθλητική ομάδα στον πλανήτη αποτελεί απόδειξη της δύναμης ενός ισχυρού εμπορικού σήματος και μιας έξυπνης επιχειρηματικής στρατηγικής. Καθώς όμως οι παίκτες και οι αντίπαλοι σύλλογοι αποκτούν μεγαλύτερο έλεγχο στο οικονομικό τοπίο του αθλήματος, η Ρεάλ Μαδρίτης θα πρέπει να προσαρμοστεί και να βρει νέους τρόπους για να αξιοποιήσει το εμπορικό σήμα και τους πόρους της.

Κάθε δέκα δευτερόλεπτα, κάποιος αγοράζει μια φανέλα της Ρεάλ Μαδρίτης. Αυτό σημαίνει πάνω από 3 εκατομμύρια φανέλες ανά σεζόν. Κανένας ποδοσφαιρικός σύλλογος δεν έχει βγάλει περισσότερα χρήματα τα τελευταία πέντε χρόνια σύμφωνα με την 20Bet. Αλλά δεν ήταν πάντα έτσι. Πριν από είκοσι χρόνια, μια λογιστική έκθεση αμφισβητούσε ακόμη και το αν ο σύλλογος θα μπορούσε να επιβιώσει καθόλου. Η Ρεάλ Μαδρίτης έφτασε από την παραλίγο χρεοκοπία να γίνει η πιο πολύτιμη αθλητική ομάδα στον πλανήτη. Πώς κατάφερε να ανέβει στην κορυφή μιας άκρως ανταγωνιστικής και δυναμικής αθλητικής βιομηχανίας; Αναλύουμε τη στρατηγική που έκανε τη Ρεάλ Μαδρίτης επιτυχημένη – και πώς παίκτες όπως ο Ρονάλντο, ο Χάαλαντ και ο Mbappé την αμφισβητούν σήμερα.

Η μεταγραφή του Φίγκο

Όλα ξεκίνησαν με αυτή τη μεταγραφή. Στις αρχές του αιώνα, ο Florentino Perez έβαλε υποψηφιότητα για πρόεδρος της Ρεάλ Μαδρίτης. Στο πλαίσιο της προεκλογικής του εκστρατείας, υποσχέθηκε να υπογράψει τον Λουίς Φίγκο από την Μπαρτσελόνα έναντι του τότε παγκόσμιου ρεκόρ που ξεπερνούσε τα 60 εκατομμύρια ευρώ. Το έπος της μεταγραφής ήταν τόσο τρελό που το Netflix έκανε ολόκληρο ντοκιμαντέρ γι’ αυτό. Αλλά αυτό στο οποίο θα επικεντρωθούμε δεν είναι το δράμα ή η τιμή, αλλά μια μάλλον απλή αλλαγή στη διατύπωση μιας ρήτρας που ήταν θαμμένη βαθιά στο συμβόλαιο του Φίγκο. Μία που αναμφισβήτητα άλλαξε την πορεία της Ρεάλ Μαδρίτης και του ποδοσφαίρου γενικότερα. Τα δικαιώματα της εικόνας.

Δικαιώματα εικόνας

Τα δικαιώματα εικόνας μπορούν να οριστούν ως η ομοιότητα ενός προσώπου, δηλαδή η εικόνα, το όνομα, το παρατσούκλι, η φωνή, η υπογραφή και κάθε άλλο χαρακτηριστικό που τον χαρακτηρίζει μοναδικά. Γενικά, ένας παίκτης κατέχει το 100% αυτών των δικαιωμάτων εικόνας. Κάθε φορά που μια εταιρεία, συμπεριλαμβανομένου του συλλόγου στον οποίο αγωνίζεται, επιθυμεί να χρησιμοποιήσει την εικόνα του σε μια διαφήμιση, πρέπει να πληρώσει γι’ αυτό. Τουλάχιστον, έτσι λειτουργούσε μέχρι να μπει στο παιχνίδι ο Perez. Ξεκινώντας από τον Φίγκο, όλοι οι Galacticos που υπέγραψαν στη Μαδρίτη παρέδωσαν το 50% των δικαιωμάτων εικόνας τους στον σύλλογο. Αυτό σήμαινε ότι κάθε φορά που γινόταν χρήση της εικόνας του Ζιντάν, του Ρονάλντο ή του Ραούλ, είτε αυτό γινόταν μέσω ενός χορηγού της Ρεάλ Μαδρίτης είτε μέσω μιας ιδιωτικής συμφωνίας, η Μαδρίτη τσέπωνε το 50%. Για παράδειγμα, η Adidas πλήρωνε τον Ζιντάν για να φοράει τα παπούτσια της – τα μισά από αυτά πήγαιναν στη Μαδρίτη. Το να δίνεις τα μισά από τα έσοδα της ιδιωτικής σου χορηγίας στον σύλλογό σου ήταν κάτι ανήκουστο εκείνη την εποχή, και όμως ο Πέρεζ έπεισε κάθε Γκαλάκτικα να κάνει αυτή τη θυσία.

Η μαγεία της μάρκας Μπέκαμ

Πώς λοιπόν αυτό βοήθησε να γίνει η Ρεάλ Μαδρίτης ο μεγαλύτερος σύλλογος στον πλανήτη; Η πραγματική μαγεία πίσω από το σχέδιο του Πέρεζ γίνεται πολύ πιο ξεκάθαρη όταν ρίξετε μια ματιά σε έναν συγκεκριμένο Galactico. Εκτός από το προφανές ταλέντο του, η άφιξη του Ντέιβιντ Μπέκαμ στη Μαδρίτη έφερε κάτι που ο Πέρεζ επιθυμούσε βαθιά. Ο Πέρεζ ήταν ερωτευμένος με τον Μπράντ Μπέκαμ. Την εποχή της μεταγραφής του, ο Μπέκαμ ήταν μία από τις μεγαλύτερες διασημότητες στην Ασία. Εστιατόρια στην Μπανγκόκ σέρβιραν “Beckham Meatballs” και σε έναν ναό μπορούσες να αποτίσεις φόρο τιμής ακόμη και σε ένα άγαλμα του Beckham. Δεν ήταν μόνο η Ασία. Εκείνη την εποχή, λεγόταν ότι δεν υπήρχε ούτε ένας άνθρωπος στον κόσμο που να μην γνώριζε τον Μπέκαμ… με άλλα λόγια, ο Μπέκαμ ήταν ο πιο εμπορεύσιμος ποδοσφαιριστής στον πλανήτη. Φανταστείτε τώρα να λαμβάνετε το 50% από όλα όσα έβγαζε ο Μπέκαμ από τις χορηγίες. Στην πραγματικότητα, δεν χρειάζεται να το φανταστούμε. Απλά κοιτάξτε πώς άλλαξαν τα οικονομικά της Ρεάλ Μαδρίτης με την πάροδο του χρόνου. Μέχρι τη δεύτερη σεζόν του Μπέκαμ είχαν διπλασιάσει τα συνολικά τους έσοδα, με σχεδόν τα μισά (45%) να προέρχονται από εμπορικές συμφωνίες. Ο Μπέκαμ έγινε τόσο αναπόσπαστο κομμάτι της εμπορικής απήχησης της Μαδρίτης που ο Πέρεζ δήλωσε ότι θα πουλούσε το Σαντιάγο Μπερνεμπέου πριν πουλήσει τον Μπέκαμ. Αυτό που ίσχυε για τον Μπέκαμ ίσχυε για όλους τους Galacticos. Ο καθένας τους έφερε νέο κοινό και εμπορικές ευκαιρίες που βοήθησαν να μετατραπεί η Ρεάλ Μαδρίτης σε ένα εμπορικό σήμα δισεκατομμυρίων δολαρίων.

 Οι σημερινές προκλήσεις

Αλλά σήμερα, η στρατηγική της Ρεάλ Μαδρίτης αντιμετωπίζει νέες προκλήσεις. Η άνοδος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των πλατφορμών streaming έχει δώσει στους παίκτες μεγαλύτερο έλεγχο στα δικαιώματα της εικόνας τους. Παίκτες όπως ο Ρονάλντο, ο Χάαλαντ και ο Mbappé έχουν δημιουργήσει τεράστιο κοινό σε πλατφόρμες όπως το Instagram και το TikTok, και χρησιμοποιούν αυτή την επιρροή για να κλείνουν συμφωνίες απευθείας με εμπορικά σήματα. Αυτό σημαίνει ότι σύλλογοι όπως η Ρεάλ Μαδρίτης χάνουν μια σημαντική πηγή εσόδων.

Μια άλλη πρόκληση είναι η αυξανόμενη οικονομική δύναμη των αντίπαλων συλλόγων. Τα τελευταία χρόνια, σύλλογοι όπως η Μάντσεστερ Σίτι και η Παρί Σεν Ζερμέν έχουν επενδύσει σημαντικά σε παίκτες και υποδομές και είναι πλέον σε θέση να ανταγωνιστούν τη Ρεάλ Μαδρίτης στο γήπεδο και στην αγορά. Αυτό σημαίνει ότι η Ρεάλ Μαδρίτης δεν μπορεί πλέον να βασίζεται μόνο στο εμπορικό της σήμα για να προσελκύσει τους καλύτερους παίκτες και χορηγούς.

Συμπέρασμα

Η επιτυχία της Ρεάλ Μαδρίτης τα τελευταία 20 χρόνια αποτελεί απόδειξη της δύναμης ενός ισχυρού εμπορικού σήματος και μιας έξυπνης επιχειρηματικής στρατηγικής. Αλλά σήμερα, ο σύλλογος αντιμετωπίζει νέες προκλήσεις, καθώς οι παίκτες και οι αντίπαλοι σύλλογοι αποκτούν μεγαλύτερο έλεγχο στο οικονομικό τοπίο του αθλήματος. Για να συνεχίσει να ευημερεί, η Ρεάλ Μαδρίτης θα πρέπει να προσαρμοστεί και να βρει νέους τρόπους να αξιοποιήσει το εμπορικό σήμα και τους πόρους της.

Ακολουθήστε το goalpost.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις